neděle 9. února 2020

Pět nových zdravých návyků

Letošní rok jsem odstartovala s jasnou představou toho, jak bych chtěla žít a čeho bych chtěla na osobní rovině dosáhnout. Některé věci asi mají svůj čas a nepůjdou hned. To je ale naprosto v pořádku a není potřeba se trápit něčím, co nám v danou chvíli nejde nebo k tomu nenastal pravý okamžik. Na plnění cílů a předsevzetí máme celý rok a každý má svoje vlastní tempo. Důležité je začít a mít odhodlání. A s tím souvisí mých pět zdravých návyků, které jsem do svého života pozvala.


1. Spím s otevřeným oknem
Každý den, i když mrzne, máme v noci v ložnici otevřené okno. Přivedl mě k tomu jeden instagramový post od @vedomy_zivot, do té doby jsem si vůbec neuvědomovala, jak se v uzavřené místnosti dusíme. Ranní vstávání je díky tomu o moc příjemnější, necítím se jako po flámu a jsem víc odpočatá, protože moje tělo v noci nemuselo bojovat. A když se uprostřed noci vzbudím, je mi příjemné, když na obličeji cítím vzduch. Pokud nejste otužilí, je samozřejmě důležité mít teplou peřinu, pod kterou se zahřejete. 

2. Méně se oblékám
Mým největším cílem tohoto roku je otužování, se kterým chci na jaře začít. Ráda bych se jednou dopracovala až ke koupání v ledové vodě, ale bude to pro mě velká výzva a sebezapření. Do té doby se připravuju psychicky, studuju informace a začala jsem se alespoň méně oblékat. Sice letos není skoro žádná zima, ale řídím se pravidlem, obléci se o jednu vrstvu méně, než obvykle. 

3. Hýbu se každý den
Ne vždy to vyjde, ale jakýkoli pohyb každý den je mým cílem. Většinou je to ranní jóga, která trvá 20 minut, jindy je to celá skupinová jógová praxe nebo návštěva posilovny. A když nevyjde nic z toho, alespoň si zadřepuju při čištění zubů nebo skáču přes švihadlo u televize. 

4. Medituju 
Meditace mě zajímala vždycky a má nesporné zdravotní benefity, proto se jí chci věnovat opravdu do hloubky. Letos jsem ji začala praktikovat každý den a jsem zvědavá, kam se posunu. Pouštím si k tomu tibetskou meditační hudbu na Spotify nebo si vyberu vedenou meditaci na YouTube podle Boho Beautiful

5. Žiju přítomným okamžikem
To je něco, o čem už dlouhou dobu jen mluvím nebo si o tom čtu, ale zatím jsem nebyla schopná to skutečně praktikovat. Letos jsem si řekla, že je na čase s tím něco udělat a opravdu začít žít v přítomnosti. Pomohla mi k tomu kniha Moc přítomného okamžiku, kterou jsem četla už několikrát a určitě patří mezi knížky, které mi změnily život. 

Máte taky nějaké zdravé návyky, které vám změnily život k lepšímu? Inspirujme se v komentářích.


neděle 19. ledna 2020

Jak pozitivně odstartovat nový rok

Každý rok v lednu mám pár takových svých oblíbených činností, které dělám, abych si uspořádala svoje plány a abych pomyslně uzavřela uplynulý rok. Koncem roku většinou na takové aktivity nemám moc pomyšlení, takže mi vyhovuje spíš klidný leden, kdy je dostatek času si všechno hezky promyslet a naplánovat.

Na všechno si vyhradím dostatek času a odklidím se někam, kde mě nikdo nebude rušit. Ideální jsou na to brzká rána, nejlíp po meditaci, abychom měli dostatek energie a čistou hlavu. 


1. Projdu si všechny knihy, které jsem v minulém roce přečetla
Každou knížku vezmu do ruky, podívám se na založené stránky, znovu si přečtu odstavce, které mám poznačené. Někdy si ty nejdůležitější části fotím do telefonu, abych se k nim mohla vracet. Zamyslím se nad tím, co mi kniha dala, jestli si ji chci přečíst znovu nebo jestli naopak za nic nestála a pošlu ji dál. 
Letos se budu snažit s knížkama víc pracovat a opravdu je aplikovat do běžného života. Už nebudu chtít přečíst co nejvíc, ale budu si na knížky dávat víc času, budu je spíš studovat než je číst a budu se vracet k těm, co už mám doma a snažit se o to, aby na mě měly skutečně nějaký vliv.


2. Zavedu nový diář
Ten už mívám koupený dlouho dopředu a vždycky se těším, až ho začnu používat. Napíšu si do něho všechny důležité adresy, narozeniny, svátky, termíny prohlídek u doktora, kosmetiku, kadeřnici a ostatní věci, které chci mít naplánované. 
Často mívám motivační diáře, takže všechny ty super kolonky a pomůcky k plnění cílů už jsou v něm obsažené. Letos jsem si ale pořídila diář Kateřiny Winterové, který nic takového nemá, takže jsem si to nejdůležitější vyrobila a vytiskla sama. Jedná se o tzv. habit tracker, který pomáhá při vytváření nových návyků. Každý měsíc si zvolím činnosti, kterým se chci věnovat ideálně každý den a když mám splněno, daný den si odškrtnu. Další věc je souhrnný roční kalendář, do kterého si zapisuju, jakému pohybu jsem se v daný den věnovala. Oba tyto kalendáře mám uložené v kapsičce u diáře a každé ráno je vytáhnu a zapíšu, co je potřeba. 

3. Zapíšu si svoje cíle
Nechci používat slovo předsevzetí, protože se jedná spíš o cíle, kterých chci dosáhnout. Zavedu si nový blok, do kterého na první stránky zapíšu všechno, co bych si přála uskutečnit. Skvěle to popisuje Alice v jejím videu o dosahování cílů. Doporučuji si celé video pustit, protože je úžasné. 
Jde o to, vysnít si svůj ideální život. Jaká chci být, jak se chci chovat, jak se chci mít, kam se chci dostat, čeho chci dosáhnout. Svoje cíle jsem si rozdělila do čtyř kategorií, přesně jak je popsáno ve videu - moje ideální já, moje vztahy, moje práce, moje finance, moje tělo a zdraví, moje domácnost. Této činnosti věnuji opravdu dostatek času a snažím se hluboce se do ní ponořit. Zápisník, do kterého si všechno zapíšu, budu používat po celý rok. Bude mi sloužit k pozitivním afirmacím, k zapisování aktuálních pocitů nebo seznamů vděčnosti. Každodenní zapisování je pro psychickou pohodu moc důležité, proto v tom budu pokračovat i letos a když budu mít hned na začátku sepsané všechno, po čem toužím, budu to mít denně na očích a mnohem lépe se mi bude všechno dařit naplnit.

4. Uzavřu uplynulý rok
Používám k tomu úžasně vymyšlený booklet, který si  můžete stáhnout na stránce Year compass. Ze začátku to chce trochu překonávání, ale stojí to za to, člověk se krásně psychicky očistí a srovná si všechno v hlavě. Je zajímavé přečíst si i zpětně, co jsem si zapsala minulý leden, co jsem si vysnila a co se opravdu splnilo.



5. Vytvořím si nástěnku snů.
Moje velmi oblíbená činnost, kterou jsem důkladně popisovala už v článku Proměnit sny v realitu, tak si jej můžete přečíst. 

A to už je pro dnešek všechno. Mějte nádherný zbytek ledna plný odhodlání žít lepší život.

čtvrtek 2. ledna 2020

Zimní inspirace

Dnes jsem se probudila do nádherného mrazivého rána. Dřív jsem bývala spíš letní typ a zimní měsíce jsem nějak přetrpěla, ale čím jsem starší, tím víc ji mám ráda. Máte to taky tak? 

Už před časem jsem si udělala takovou koláž z fotek, které ve mě vyvolávají krásné zimní pocity a zobrazují, jak bych chtěla letošní zimu prožít. Tak třeba vás také inspirují a pokud zimu moc nemusíte, tak možná vás na ni alespoň trošku navnadí.


Tmavé laky na nehty, pokud možno netoxické a zdraví neškodné.
Vlněné kabáty, přírodní barvy i materiály, teplé vintage svetry. 
Psí radost ze sněhu, dovádění, láska.
Svíčky ze sójového vosku, s příjemnou zimní vůní, třeba skořicové nebo vanilkové.
Balení vánočních dárků do krásného papíru se spoustou větviček a mašliček.
Dlouhé zimní procházky, křupající sníh pod nohama.
Pečení voňavého cukroví, vůně vanilky, hřebíčku a citrónové kůry.
Domácí pohoda s horkým čajem a teplými ponožkami a poslouchání starých gramofonových desek.
Procházky nazdobeným městem, světýlka, vánoční stromy a trhy.
Zapalování prskavek.
Koupání ve venkovních termálních bazénech, když padá sníh.
Koulovačky, stavění sněhuláků a dělání andílků.
Nádherné ranní světlo, když vychází slunce a sníh se třpytí.
Líné dny doma v pyžamu a mrazivá krajina za oknem.

neděle 22. prosince 2019

Zimní slunovrat

Dnes ráno v 5:20 nastala vzácná chvíle. Zimní slunovrat. Slunce se otáčí zpět a následující půlrok se budou dny prodlužovat a světlo bude přibývat. Slunce je dnes nejníže nad obzorem.

V době našich předků byly letní a zimní slunovrat dva nejdůležitější dny v roce. V dnešní době shonu si ho v tom všem předvánočním stresu ani nevšimneme. Proto nám chci dnes připomenout, jak tento den prožívali lidé v dávných dobách. V dobách, kdy byly lidské životy úzce spjaty s přírodou a vánoce ještě vůbec neexistovaly.

zdroj: thejackstraw.tumblr.com

Zimní slunovrat byl nadějí na příchod světla. Zrození nového Slunce oslavovali Keltové dvanáct dnů a dvanáct nocí. Po celou tuto dobu hlídali oheň, který nesměl vyhasnout. Sloužil totiž jako ochrana před temnými a zlými silami, které mají podle starých pověr dnes v noci tu největší moc. 

Na severu ve starověké Evropě se slavil svátek Yule. Lidé si domů nosili živý strom, aby ochránily duchy dřeva před zimou. Na strom věšeli malé pochoutky jako dary potravin pro duchy a na vrchol stromu dávali pěticípou hvězdu jako symbol pěti živlů - země oheň, voda, vzduch a vesmírná energie (život). Ze starých pohanských zvyků spojených se slunovratem o mnoho později vyplynuly vánoční tradice, jak je známe dnes. Ve skutečnosti ale se Štědrým dnem nijak nesouvisí.

U Slovanů bylo zvykem při večeři prostírat i zemřelým členům rodiny a na jejich počest si i připíjeli. Za zimního slunovratu je totiž hranice mezi naším světem a světem zemřelých otevřena a duše mrtvých se svobodně pohybují po světě. 

zdroj: photogrist.com

Zimní slunovrat je klíčovou částí přirozeného ročního cyklu. V duchovním smyslu nás upomíná, že stará cesta musí skončit, aby mohla začít nová. Toto období představuje naději, že všechno zlé pomine, stíny zmizí a světlo (Slunce) zvítězí nad temnotou. Staré umírá, aby se mohlo narodit nové. 

Je vhodná příležitost udělat i něco se svým životem. Možná jste v situaci, která zdánlivě nemá řešení, nemůžete se k něčemu odhodlat, prostě stojíte na jednom místě a nemáte ten správný impuls něco vyřešit. Právě teď je ideální čas začít znovu. A právě teď na to máme ty správné předpoklady. Budeme cílevědomí, vytrvalí a ctižádostiví. Pojďme toho využít k vytvoření něčeho lepšího v našich životech.

zdroj: twitter.com

Magické síly jsou nám dnes blíž, než jindy. Zkusme se zastavit, podívat se na oblohu a připomenout si, co se dnes na nebi a na Zemi odehrává. Koloběh pokračuje dál a magické přírodní zákonitosti fungují stále stejně. A na tom jediném skutečně záleží. 

sobota 14. prosince 2019

Minimalistické vánoce

Období světýlek, jehličí, krásných vůní, štědrosti, vděčnosti, těšení se, dělání radosti. Od malička vánoce miluju. Těším se na ně každý rok a tohle období, kdy přichází zpomalení a taky bilancování, je pro mě magické. Vánoce v mém podání nejsou o stresu, utrácení ani o plýtvání. Jsou hlavně o lásce a o užívání si vánoční pohody. Právě klid a odpočinek vnímám jako důležitou součást konce roku. Abychom nabrali síly na všechny ty plány a sny, které chceme příští rok uskutečnit. 


Stejně jako všechno ostatní v mém životě, i naše vánoce jsou minimalistické. Dárky dávám jen několika málo svým nejbližším lidem a každý dostane jeden až dva, které si skutečně přeje nebo o kterých si myslím, že by ho doopravdy potěšily. S těmi, které mám ráda, trávím spoustu času a během celého roku si můžu všimnout, co mají rádi a po čem zrovna touží, proto je nemyslitelné, abych před vánoci na rychlo vymýšlela dárky jen proto, aby nějaké byly a proto, že se to musí a okolí to tak dělá. Nemusí se to a není ani nic špatného na tom, nedávat si dárky na vánoce vůbec. Zbytečnosti, které nakoupíme bez rozmyslu skončí nepoužívané někde na dně skříně a z toho nemůžete mít radost ani vy, ani obdarovaný. 



Úklid u nás doma není na vánoce nijak speciální, uklízím úplně stejně, jako jindy. Velký úklid včetně umývání oken dělám na jaře, kdy mi to dává mnohem větší smysl. 

K vánocům patří útulno, teplo domova, vůně a ozdoby. Dekorace ale používám pořád ty stejné a nové nakupuju jen výjimečně. Se zdobením to vůbec nepřeháním, mám ráda jednoduchost. Svíčky u nás nemůžou chybět, ale ty jsem už loni začala používat jen ze sójového vosku. Nejsou škodlivé, krásně voní a vydrží hořet mnohem déle, takže není potřeba jich kupovat spoustu, ale bohatě stačí jedna nebo dvě. Navíc bývají většinou v krásném skle, které se pak dá ještě využít.



Vánoční nákupy potravin se u nás taky nijak neliší od těch běžných. Nenakupujeme toho víc, než jindy, nemáme potřebu se na vánoce přejídat a kupovat si to, co si jindy odpíráme. Dopřáváme si zdravé kvalitní jídlo po celý rok a vánoce nejsou důvod k tomu, stravovat se jinak.

Mám moc ráda rituál společného pečení cukroví s rodinou nebo kamarádkami a vždycky se těším na moje bezlepkové dobroty, které upeču. Nezáleží mi ale na tom, abych měla víc druhů, než sousedka a ani nenadávám manželovi, když sní cukroví ještě před Štědrým dnem. 



Štědrý večer trávíme s manželem sami doma, takže se oblékáme pohodlně a do domácího. Když pak další den vyrážíme za rodinou, ráda se hezky a slavnostně obleču. Dávám ale přednost vybrat si něco, co už doma mám, protože si myslím, že není potřeba kvůli vánocům nakupovat nové oblečení. To stejné platí i pro vánoční večírky. Pokud už si něco nového koupím, musí to mít využití i do budoucna a nejedná se o jednorázovou věc, kterou už si na sebe nevezmu.



Méně je prostě více a platí to pro všechny oblasti života. O vánocích by to nemělo být jinak. Co naopak dělám hodně, to je odpočinek, čtení knížek, kontakt s blízkými, procházky, povídání, společné vaření, poslouchání krásné hudby. A už se na to všechno strašně těším. 



Jak to máte vy? Patříte k těm, co se na vánoce utrhnou ze řetězu a nakupují a konzumují všechno ve velkém nebo se snažíte o udržitelnější vánoce? Dejte mi vědět v komentářích a mějte krásný předvánoční čas.  


pátek 4. října 2019

Tři věci, kterých se zbavit na podzim

Konec září a začátek října je období babího léta a naše babičky mu říkaly léto svatého Václava. Ráno už začínají být mlhy, ale přes den je venku pořád nádherně a slunce ještě hřeje. Večer už začíná ta pravá podzimní atmosféra, kdy se chceme zachumlat do svetru, zapálit si svíčku a uvařit si čaj. 

V tomto období máme poslední možnost užít si venkovní aktivity a načerpat před zimou co nejvíce sil. O podzimu se také říká, že je ideální na nové začátky. Využijme ho k tomu, abychom se zbavili všeho nepotřebného, co nás zatěžuje zvenku i zevnitř.



1. Negativní myšlenky
Máme je občas všichni a asi není možné se jim úplně vyhnout, ale všimněme si, jak velkou část dne je máme v hlavě. Zkusme je vědomě nahrazovat myšlenkami pozitivními a zakázat těm negativním vstupovat do naší hlavy. Jakmile jakákoli negativní myšlenka přijde, v duchu jí poděkujme za návštěvu a pošleme ji zase pryč. Místo ní si tak vědomě vytvořme v hlavě příjemné a zdravé prostředí. 
Pomáhá k tomu vděk. Můžete si sepsat na papír seznam vděčností, které vás zrovna napadnou a nejlepší je pořídit si k tomu rovnou celý blok a praktikovat tuto metodu každý den pár minut. Dalším způsobem je praktikování mindfulness neboli vědomého prožívání. Pokud vás napadají negativní myšlenky třeba při věšení prádla, zastavte svou mysl a začněte se soustředit na činnost, kterou děláte. Vnímejte vůni čerstvě vypraného prádla, uvědomujte si materiály, které držíte v ruce, dívejte se na barvy prádla. To stejné platí při ostatních činnostech. Při jídle vnímejte jeho chuť, vůni, strukturu. Na procházce se dívejte kolem sebe, čichejte vůni přírody, dotýkejte se rostlin. Zní to jako samozřejmost, ale kolik z nás tohle opravdu dělá?
A pokud patříte k lidem, kteří si často dělají starosti, uvědomte si jeden důležitý fakt. Devadesát procent obav se nikdy nenaplní. Proto není nutné strachovat se kvůli něčemu, co se s největší pravděpodobností nikdy nestane.
Tip na knihu: https://www.knihydobrovsky.cz/moc-pritomneho-okamziku-5423462


2. Nezdravé návyky
Existuje spousta nezdravých návyků, které mnoho z nás denně dělá. Odkládání budíku, nekvalitní rychlé jídlo, neustálý spěch, bezduché kontrolování telefonu, nulový pohyb, nedostatečný pitný režim, spousta zbytečného stresu, spěch a na konci dne to celé završit sledováním televize a alkoholem. Takový životní styl nepřinese nic pozitivního a ani my sami ze sebe nemůžeme mít dobrý pocit. Pokud cítíte, že je na čase něco změnit, začněte pomalými krůčky. Vstávejte ráno o trochu dřív, nakupujte kvalitnější potraviny, najděte si sport, který vám bude vyhovovat a zkuste být čas od času offline a žít reálný život. Je to skvělý pocit, mít naprostou svobodu ve svém volném čase. Čím lépe ho ale využijeme, tím kvalitnější život budeme mít. Možnosti máme obrovské.
Tip na knihu: https://www.knihydobrovsky.cz/co-byste-o-sobe-meli-vedet-83305



3. Nepoužívané zbytečnosti
Moje oblíbené a často opakované téma, o kterém u mě na blogu najdete několik článků. Schraňování krámů je zaručená cesta k nešťastnému životu. Všimli jste si někdy, kolik máte doma oblečení, které si už nikdy nevezmete na sebe? Kolik máte v koupelně kosmetiky, kterou nepoužíváte? Kolik máte v kuchyni nádobí a náčiní, které na nic nepotřebujete? A co ta spousta jídla, která každý týden skončí zkažená v odpadkovém koši? 
Nemusíte hned vyznávat minimalismus, pro každého tento životní styl není. Ale mít právě tak akorát, je pro mě jeden z nejlepších pocitů vůbec. V bytě, kde není nic zbytečného navíc a kde máte ke každému předmětu osobní vztah a je využívaný, proudí krásná a pro život moc důležitá energie.   
Tip na knihu: https://www.knihydobrovsky.cz/zazracny-uklid-poradek-jednou-provzdy-649567



Snad vás dnešní post alespoň trošku bavil a inspiroval k lepšímu životu. Pokud máte tip na podobně zaměřené knihy, dejte vědět v komentářích a užívejte si podzim plnými doušky. 

čtvrtek 11. července 2019

Letní inspirace

Miluju Pinterest a nekonečný množství překrásných fotek, který se tam dají najít. Po minulém článku o letních zážitcích se dnes krásně hodí trocha inspirace v podobě obrázků.   


zdroj: www.pinterest.com

Kdyby nějak takhle vypadalo moje léto, vůbec bych se nezlobila. Mějte krásný den.