sobota 25. března 2023

Jak podpořit zdraví na jaře

Každé jaro se mluví o různých detoxech a očistných kůrách. Jsme přehlceni informacemi a je těžké se vyznat v tom, jaký detox je ten správný a jestli vůbec nějaký potřebujeme. Po dlouhé zimě má naše tělo přirozenou potřebu se očistit a zvládne to docela dobře i samo, ale potřebuje trochu pomoct. Jaro je pro tělo náročné období a pokud si budeme dávat pozor na to, co jíme, moc mu tím pomůžeme. 


Já letos cítím velkou potřebu podpořit játra a rozhodla jsem se minimálně na dva týdny trochu pozměnit jídelníček a vynechat některá jídla a nápoje a naopak zařadit aktivity, které jsem v zimě nedělala. Informace jsem hledala u lékařky preventivní a funkční medicíny Evy Hájkové, u které čerpám, když si nevím rady s čímkoli ohledně zdraví. Jako vždy jsem si vzala inspiraci i v ajurvédě a vše si upravila tak, aby mi celá tato očista byla příjemná. Ráda bych s vámi dnes sdílela, jak taková moje jarní podpora zdraví bude přesně vypadat. Moc doufám, že tím namotivuji vás, ale hlavně sebe. 

1. Strava
Navýšit konzumaci zeleniny. Denně alespoň hrnek brukvovité zeleniny a alespoň dva hrnky tmavé listové zeleniny. Jíst kvalitní bílkoviny v podobě méně tučného masa (kuřecí, krůtí, ryby, vejce) a také obiloviny jako je rýže, quinoa, jáhly, pohanka. Na jaře je ještě stále důležité jíst spíše tepelně upravená jídla, která jsou lépe stravitelná, proto budu jíst hlavně zeleninové polévky, pečenou zeleninu a saláty s teplými surovinami. Zelené smoothie si ale občas také udělám. Rozhodně zařadím co nejvíce divokých bylinek, které už všude rostou a díky hořké chuti pomáhají čistit játra. Také nebudou chybět moje oblíbené klíčky a fermentovaná zelenina. Budu se snažit co nejvíce omezit mléčné výrobky a úplně vynechám lepek, cukr a nezdravé tuky. 

2. Nápoje
Po probuzení vypít teplou vodu s jablečným octem a navýšit pitný režim během celého dne. Pít pouze čistou vodu. Vyhnout se bublinkám i ledové vodě - vždy je vhodné pít vlažnou. Vynechat nebo výrazně omezit kávu - místo ní pít pampeliškovou kávu, zelený nebo bylinkový čaj. Úplně vyřadit alkohol. 

3. Pohyb
Důležité je se denně hýbat a zpotit se. Zima je přirozeně obdobím odpočinku a je žádoucí rychlý pohyb omezit a nabírat síly. To jsem poctivě dodržela, takže pro mě bude aktivní pohyb docela výzva. Mám v plánu vrátit se opět k rychlochůzi, kterou budu střídat se cvičením dynamické jógy. Ta je na jaře obzvlášť vhodná, protože rozproudí lymfu a očistí tělo. 

Kromě toho také podpořím játra užíváním extraktu z ostropestřce. Další doplňky stravy, které můžete použít jsou např. Biocidin a glutathion. Dále pomůže i návštěva sauny nebo masáž.

Co můžu udělat pro to, abych měla motivaci vydržet:
- sepsat si svou denní rutinu a určit si konkrétní časy, kdy se budu čemu věnovat
- nakoupit si krásné čerstvé suroviny a vařit vetší množství i na další den
- vytvořit si koláž s motivačními fotkami a mít ji stále na očích (přikládám níže, můžete si uložit)
- sdílet svůj záměr s ostatními a vzájemně se podporovat
- vymyslet odměnu, kterou si na konci dám

zdroj: www.pinterest.com
zdroj obrázků: www.pinterest.com

Přestože některé věci dodržuji už teď, bude pro mě tato jarní výzva opravdu výzva. V zimě používáme suroviny jako je tučné maso, sádlo a poslední týdny jsem si často dopřávala uzeniny, dortíky a alkohol. A bez mléčných výrobků si život vůbec nedovedu představit, i když vím, že by to možná vyřešilo některé moje neduhy. I proto se teď chci tomuto všemu vyhnout a podpořit tělo, aby se mělo dobře a správně fungovalo. Neberu to jako výzvu na dva týdny, ale jako návrat ke zdravému životnímu stylu. I když vůbec nemám ráda slovo disciplína a ve svém životě ji nechci, je mi jasné, že následující dny o disciplíně budou. Kromě toho, že to s vámi sdílím, je mi velkou motivací i to, jak se poslední dobou cítím. Pro zajímavost jsem si všechno sepsala a jsem zvědavá, jaké budu mít pocity za pár týdnů.

Na závěr chci ještě říct, že pokud o jakékoli jarní očistě uvažujete, zjišťujte si vždy informace z ověřených zdrojů - od odborníků, kterým vy sami důvěřujete, ale hlavně poslouchejte svoje tělo. Pokud cítíte, že si potřebujete odpočinout od masa, udělejte to. Pokud je váš hlavní problém alkohol, ale jinak máte pocit, že jíte dobře, vynechejte jen alkohol. Pokud potřebujete od základů změnit svoje stravování, jaro je ideální příležitost, kdy začít. A pokud máte pocit, že se cítíte skvěle a nic měnit nechcete, výborně! 

Budu moc ráda za každý komentář. Můžete mi napsat, jestli o něčem takovém vůbec uvažujete a nebo jestli do toho půjdete rovnou se mnou. Mějte krásné jaro!

9 komentářů:

  1. Veľmi dobrý článok. Paci sa mi tento typ vzdelávacích článkov.

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, pište prosím dál. Moc ráda se u vás inspiruju. Je to jak listovat milým časopisem. Děkuju!

    OdpovědětVymazat
  3. Super, inspirativní článek. Jaký konkrétně extrakt z ostropestřce prosím užíváte?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. My máme s manželem nejraději Dr.Popov a jiný nekupujeme. Složením i chutí nám vyhovuje.

      Vymazat
  4. To je super Leni! Já se k očiště snažím dokopat už měsíc! Pořád to odkládám na pondělí 😅 Takže díky, jdu na to! 😁 A kdy jdeme na čaj? 😊 Btw. Jak zvládáš ten ocet po ránu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Juuu, Veru děkuji za komentář, doufám, že ses dokopala a už v tom jedeš se mnou! Voda s octem mi chutná, takže v pohodě. Horší jsou chutě na alkohol a dokopat se k rychlému pohybu. :)

      Vymazat
  5. Tenhle článek se docela hodí, protože jaro se blíží. Zrovna se dívám z okna kanceláře a venku je fakt pěkně. Svítí sluníčko a tak. A to i přesto, že je na druhou stranu docela zima. Ale tak ono vitamíny a minerály tohle poměrně snadno zachrání. :) Já teda užívám pořád něco. Nemám to nějak naplánované, prostě se k něčemu vždycky dostanu. :)

    OdpovědětVymazat