úterý 20. prosince 2022

Moje rituály pro psychickou pohodu

Různé drobné rituály jsou důležitou součástí každého mého dne. Je známo, že pravidelný denní režim a dodržování pozitivních rituálů jsou pro nás lidi přirozené a prospívají nám po psychické i tělesné stránce. Mám na sobě vyzkoušené, že jestli se pravidelně věnuji tomu, co mi dělá dobře na duši, se pak odrazí na tom, jak se celkově cítím. A protože psychická pohoda je pro mě důležitá, na svoje malé radosti a drobnosti si najdu čas vždycky. 
Vám to doporučuji také a tady je pár tipů, které dělají radost mně.



Východ slunce
Být u začátku nového dne, to je pro mě opravdu kouzelný zážitek. Něco tak obyčejného a přirozeného a přitom to má na naše zdraví neocenitelný vliv. Pohled do vycházejícího slunce je jeden z nejléčivějších momentů a synchronizátorů našich vnitřních hodin. Je to zadarmo, máme to k dispozici každý den a přesto toho málokdy využíváme. Ten moment, kdy stojím sama v naprostém tichu v přírodě a čekám, než se nad kopcem objeví tahle obrovská energie, to je zážitek, ze kterého pak čerpám ještě dlouho. 



Nicnedělání
I když to pro mnohé bude znít zvláštně, důležitou součástí mého dne je nicnedělání, neboli "dolce far niente". Lelkování nemusí být marnění času. Je to pěstování všímavosti, rozvíjení klidné mysli, dává prostor pro tvořivost. Při lelkování přichází ty nejlepší nápady, můžeme si spoustu věcí ujasnit, zkrátka vidíme různé situace v lepším světle. Je to protipól neustálemu přehlcení informacemi a podněty, které ze svého okolí stále přijímáme. A hlavně, proč si v koloběhu celého dne na chvíli nesednout s kávou v ruce a nedopřát si chvíli ticha a prázdna.



Zápisníkování
O tom, že deník je nástroj duševní hygieny, už jsem kdysi na blog psala. Můj deník mi často slouží jako zdroj inspirace a motivace, protože v něm mám různé obrázky, texty, výtahy z knih, ale taky svoje cíle a nejbližší plány. Když nemám dobrou náladu, otevřu si tohle moje dílo a svět je zase v pořádku. Pokud byste si také chtěli zavést svůj deník, můžete si nejprve přečíst tento článek: Deník jako nástroj duševní hygieny



Intuitivní jóga
Že je pravidelné cvičení jógy prospěšné pro tělo i duši, o tom není pochyb. Pokud se cítím unaveně nebo mám pocit, že energie v těle neproudí jak by měla a něco někde "drhne", zalezu si někam do klidu, zapálím svíčku, pustím si meditační hudbu a dám si pár minut jógy, která je úplně bez pravidel, intuitivní, přesně taková, jakou moje tělo zrovna potřebuje. Prostě zavřu oči, vypnu hlavu a nechám se vést. 



Porovnávání a třídění
Moji psychickou pohodu velmi ovlivňuje prostředí, ve kterém žiju. Je pro mě důležité, aby mě obklopovaly jen věci, které mi dělají radost a na které se mi hezky dívá. Proto pravidelně třídím, vyhazuju, porovnávám, uklízím. Minimum věcí, jednoduchost a pořádek dělají mojí hlavě dobře. 
Článek o dělání pořádku v běžných dnech: Pět tipů, jak se naučit udržovat pořádek
A článek o pořádku ve skříni: Jak mít minimalistický šatník 



Vykuřování
Třešnička na dortu po každém úklidu je vykuřování prostor. Je to starobylý rituál sloužící k obnově energie domu. Používá se k tomu palo santo nebo různé svazky bylinek. Jedná se hlavně o psychický efekt, kdy pomocí kouře dáváme domovu čistotu a zbavujeme ho veškeré negativní energie. Vykuřování je vhodné provádět i po nemoci, po hádkách, po návštěvách nebo když si přineseme domů něco nového. Podle Feng Shui se v pravidelně vykuřovaném domě dobře daří lidem i rostlinám, jeho obyvatelé jsou zdravější, šťastnější, mají lepší vztahy a více peněz.   



Doufám, že jsem vás dnešním článkem inspirovala k tomu, vyzkoušet něco nového. 
Pokud ano, dejte mi vědět v komentářích.

1 komentář:

  1. Jaký si to uděláme, takový to máme. Mně dlouho trvalo, než jsem pochopila, jak se sama ničím. To, že jsem chtěla mít všechno hned, způsobovalo, že mi přišlo, že nemám nic. Nikde nebyly vidět výsledky a to mě demotivovalo. Zamyslela jsem se nad sebou, přečetla jsem si spoustu článků o motivaci , disciplíně a efektivitě a krůček po krůčku si dělám e svém životě pořádek a dávám mu nějaký řád a hlavně posloupnost.

    OdpovědětVymazat