středa 18. října 2017

Paleo: 10 tipů na přežití

Stravovat se podle paleo zásad je náročné časově i finančně, ale jak jste si mohli přečíst v několika starších článcích, rozhodně to stojí za to. Pro ty z vás, kteří s tím teprve začínáte, mám pár tipů, které by vám mohly přípravu jídla usnadnit. Možná si zatím nedovedete představit, co budete nakupovat, jak často budete muset vařit, jaké recepty budete vymýšlet a kde se budete inspirovat, ale věřte, že za krátkou dobu sami přijdete na svůj systém, který bude fungovat.



1. Nepřemýšlejte nad tím, čím nahradíte pečivo
Základní věc, kterou rozhodně nedělejte, je nahrazování pečiva. Místo pečiva není nic, protože pečivo ve skutečnosti k ničemu nepotřebujete. Určitě si můžete upéct paleo chléb, ale berte ho spíš jako nouzovku, když nemáte nic připravené. Na jídlo bez pečiva si rychle zvyknete.



2. Nakupujte základní potraviny
Abyste měli vždycky z čeho připravit jídlo, musíte mít doma po ruce několik základních potravin, které můžete použít na různé pokrmy. Jsou to potraviny, které jsou univerzální a mají všestranné použití.
  • vejce - na vaření a pečení
  • kořenová zelenina - na vaření a pečení
  • čerstvá zelenina - na saláty, do smoothies, jako příloha
  • mražená zelenina - do omelet, na pečení, jako příloha
  • mražené ovoce - do smoothies, na lívance, do buchet
  • banány - na lívance, na pečení, do smoothies 
  • ořechy a semínka - na přímou konzumaci, k rozemletí na mouku
  • avokáda - na pečení, jako příloha
  • plechovky s rybou - tuňák, sardinky tresčí játra
  • oleje a tuky 
Tyto potraviny nakupujte pravidelně jednou za týden a podle toho, co chcete uvařit, si dokupujte už jen čerstvé maso podle aktuální potřeby. 




3. Snídejte večeři
Při přípravě večeře si udělejte jídla víc a zbytek si schovejte na snídani. Ráno už jídlo jen ohřejete a nemusíte nic vymýšlet ani chystat. Usnadní vám to spoustu času a zároveň budete mít snídani nutričně bohatší, než když byste se odbyli něčím rychlým.



4. Připravujte velké porce
Když už vaříte, děláte si nepořádek v kuchyni a trávíte tím drahocenný čas, připravte rovnou o několik porcí navíc. Budete tak mít oběd třeba na 3 dny dopředu nebo můžete jídlo i zamrazit a vytáhnout ho v případě nouze. Když si chcete například upéct zeleninu k večeři, nedělejte jen jednu porci, ale rovnou celý plech. Zbytek zeleniny můžete přidat ráno k snídani, něco přidáte k obědu, něco sníte, když budete mít přes den hlad. Pečená zelenina se dá jíst i za studena a můžete si k ní připravit dip, do kterého si ji můžete kdykoli namáčet. A když už děláte dip, udělejte větší množství a dejte ho do zavařovací sklenice. Využijete ho i na syrovou zeleninu, k masu nebo do salátu.



5. Zvykněte si na pečení
Přijměte pečení jako nedílnou součást přípravy jídel. Některé slané koláče nebo zapečené pokrmy jsou snadné na přípravu a máte jich velké množství naráz. Můžete je jíst jako kterékoli jídlo dne a snadno se balí na cesty. Slaných koláčů je velké množství, můžete je různě obměňovat a jsou moc dobré i studené.



6. Vařte polévky
Pokud vám dochází inspirace, zkuste uvařit hutnou krémovou polévku ze všeho, co máte rádi. Když si do ní přidáte uvařené mleté maso, semínka, chilli papričky a čerstvý špenát, máte vydatnou večeři. Zbytek si můžete přelít do sklenice a odnést druhý den do práce. 



7. Dělejte si smoothies
Super svačina nebo snídaně může být i smoothie, do kterého můžete naházet všechno, co potřebujete spotřebovat nebo na co máte chuť. Nezapomeňte do něj přidávat i semínka a ořechy, aby bylo nutričně hodnotnější. Nepotřebujete speciální přístroje, stačí výkonný mixér. 

8. Mějte jídla poslední záchrany
Až vám dojdou nápady nebo nebudete mít čas na velké vaření, sáhněte do mrazáku po chlebu, který máte napečený dopředu. Receptů na jednoduchý paleo chléb je obrovské množství. Nakrájejte ho na plátky a zamrazte, vydrží vám několik týdnů a budete mít kdykoli možnost ho vytáhnout. Další super věc jsou energetické tyčinky nebo sušenky, které můžete skladovat v lednici a zachrání vás, když potřebujete doplnit energii nebo máte na něco chuť.



9. Nepoužívejte mikrovlnku a pořiďte si topinkovač
Aby vám chutnala jídla, která jste vařili předchozí dny, rozhodně je neohřívejte v mikrovlnné troubě, která navíc ničí všechny látky. K ohřívání používejte klasickou troubu, jídlo pak chutná jako čerstvé. Topinkovač vám zase usnadní ohřívání drobných pokrmů nebo rozmrazování plátků chleba. Vhodný je ale topinkovač s držákem, na který můžete jídlo položit, protože ne všechno je vhodné ohřívat přímo vevnitř.

10. Ukládejte si recepty 

Na Instagramu nebo Pinterestu si ukládejte všechny recepty, které vás zaujmou a mějte je po ruce. Najděte si stránky, které se vám líbí, zkoušejte recepty a upravujte si je podle svých potřeb. Insprace je mnoho a bez ní by to nešlo.

Z mých paleo tipů je to pro dnešek všechno. Doufám, že vám alespoň trošku pomohly a nakoply vás ke změně životního stylu. Pokud máte nějaké další, v komentářích si je moc ráda přečtu. 
Mějte krásný podzim :) 

4 komentáře:

  1. Ten obrázek u č. 8 je paleo pečivo? Nějak mi to nesouhlasí s bodem 1 :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V bodě č. 1 píšu, že paleo pečivo má být jenom nouzovka. V bodě č. 8 dávám příklad nouzovek - paleo chleba. Co přesně nesouhlasí?

      Vymazat
  2. Já nejvíce souhlasím s bodem č. 6, kdy jsem začala asi tak 10x více vařit polévky. Jím je na snídani, před obědem, prostě jak je navařeno. Jinak paleo se mi celkově líbí, ale musím se přiznat, že ne úplně vše do detailu dodržuju, jak se má. I tak se cítím o hodně lépe.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy stačí i malý krok a jsou vidět velké změny.

      Vymazat