středa 9. srpna 2017

Buď spokojená

Jste šťastní a spokojení? Jak jste si odpověděli? A pokládáte si tuhle otázku často? Spokojenost vnímám jako jednu z nejdůležitějších věcí v životě. Spokojeni můžeme být i když se nám něčeho nedostává, něco jsme nezvládli, byli jsme neúspěšní nebo se nám přihodilo něco s čím jsme nepočítali. Spokojenost je totiž jen stav mysli a je pouze na nás, jestli si ho umíme navodit a jestli dokážeme i negativa v našich životech přijmout a být spokojeni. Sami se sebou, s životem jaký vedeme, s tím co děláme, jak se chováme k sobě i k druhým. Klíčem ke spokojenému životu je v první řadě sebeláska, protože jak můžete mít rádi druhé a život obecně, když nemáte rádi ani sami sebe? Jestli žijeme spokojený život závisí na tom, jestli jsme zdraví, jestli na sobě pracujeme, plníme si cíle a máme kolem sebe dostatek podnětů, které nám pocit spokojenosti vyvolávají. A o těch to právě je. O podnětech, které si můžeme sami navodit a žít spokojenější život. 




1. Buďte aktivní a žijte naplno
Čím víc zážitků budete mít, tím spokojeněji se budete cítit. Budete mít méně času na zbytečné přemýšlení a vytváření problémů, které neexistují. Zaplňte svoje dny smysluplnými aktivitami, využijte každý den jak jen to jde, odpočívejte aktivně a prožívejte život plnými doušky. 

2. Plánujte, organizujte a těšte se
Zapisujte si svoje nápady a myšlenky, plánujte dopředu a stále se na něco těšte. I když vás čeká něco nepříjemného, snažte se hned vymyslet aktivitu nebo odměnu, která vás bude čekat hned po tom. Mějte zorganizovaný svůj život a nežijte ve zmatku, který vás vyčerpává. 

Jak to dělám já: Používám denně diář, kam si zapisuji všechno, co chci udělat. Každou drobnost, nápad i myšlenku. Pomáhá mi to žít organizovaně, protože to potřebuji. Pořád musím mít něco, na co se těším, díky tomu mám lepší náladu.




3. Pečujte o svoje tělo
Rozmazlujte se, dopřávejte si kosmetické procedury, choďte pravidelně na masáže a do wellness. Myslete na preventivní prohlídky a vědomě nedělejte nic, co vám škodí. Vaše tělo pro vás dělá hodně a zaslouží si poctivou péči, aby vám vydrželo co nejdéle. 



4. Pěstujte stereotypy
Pokud se vám nedaří zvládat chaos a býváte podráždění, zkuste se zaměřit na konkrétní rituály a stereotypy, které praktikujte každý den. Dají vašemu životu řád a budete klidnější a jistější. 

Jak to dělám já: Potřebuji řád. Jakmile nemám svoje stereotypy, je mi na nic. Potřebuji každé ráno dělat všechny věci stejně, se stejnou posloupností. Jedině tak mám pocit, že všechno funguje a že den začal správně. 

5. Obklopujte se pozitivními lidmi a učte se od starších
Myslete sami na sebe a nestýkejte se s lidmi, kteří vám berou energii. Pokud se s někým necítíte dobře a víte, že je záměrně negativní a rád ubližuje, odstřihněte ho. A je úplně jedno, kdo to je. Je to jen vaše volba, s kým trávíte čas, tak ho travte smysluplně. Ve společnosti lidí byste se měli učit, inspirovat, bavit, být veselí a šťastní a odcházet s pocitem nové energie. Proč bychom se jinak měli s lidmi stýkat, pokud by to nikomu nic nedalo? A to nejdůležitější - mějte úctu ke stáří, neopovrhujte starými lidmi, ale naopak jim naslouchejte. Jejich zkušenosti jsou k nezaplacení a můžou se vám hodit.

Jak to dělám já: Osobně neznám lepší relax než klábosení s důchodci. Jakkoli směšně to někomu zní, já obdivuju staré lidi, kteří mají ve tváři vepsané zkušenosti a zážitky. S jakou rozvahou mluví, jak mají v očích slzy, když vzpomínají a kolik toho můžou předat. 




6. Usmívejte se (pořád)
I když jste smutní a nedokážete si navodit dobrou náladu nebo se vám něco přihodilo, vždycky si musíte říct, že život jde dál. Úsměv, který je umělý a nucený dokáže divy. Mozek ví, že se smějete a díky produkovaným hormonům se přenastaví do veselejší nálady. Zkuste to. 

Jak to dělám já: Špatně. Nucený úsměv mi nejde a mám se hodně co učit, abych působila příjemně a mile. Když to ale občas vyzkouším, tak se dějí divy. 

7. Obklopujte se zvířaty
Canisterapie je nádherná léčebná metoda, která využívá psy pro léčbu lidí s nejrůznějším onemocněním. Pes je opravdový přítel, který cítí všechny vaše nálady a dokáže vás rozveselit, když to potřebujete. Hlazení, mazlení nebo hry se psem jsou úžasný relax, který vaší mysli prospívá. A pokud nemáte rádi psy, začleňte do svého života jiné zvíře. Kupte si kočku, jezděte na koni, choďte krmit zvířata do obor. 

Jak to dělám já: Každé ráno mě probouzí můj pes, se kterým se vždycky několik minut mazlím, než vůbec vylezu z postele. Miluju sledovat psy jak žerou nebo koušou kost. Vlastně bych se mohla celé hodiny dívat na psy, jak tráví den. Zvířata miluju a nedokázala bych si představit, žít bez nich.




8. Vařte, jezte, stolujte, vychutnávejte 
Žijte proto, abyste jedli, ne naopak. Přemýšlejte nad tím, co jíte a dopřávejte si to, co tělo potřebuje. Kupujte jen kvalitní potraviny, správně je upravujte, jezte do polosyta a vychutnávejte si každé sousto. Jezte v klidu a pravidelně. Zvěte svoje blízké na večeři, společně vařte a stolujte. Není nic lepšího, než když se sejde parta dobrých přátel u velkého stolu plného dobrého jídla.

Jak to dělám já: Jídlo miluju a naplňuje mě, když můžu někoho pozvat na jídlo, které jsem uvařila. Jsem posedlá sledováním fotek jídla a přemýšlením o něm trávím velkou část dne. Jím zdravě, ale nejsem v jídle vůbec vybíravá. Jídla si vážím a snažím se ho využít co nejlíp. Když správně jím, mám dobrou náladu, hezkou pleť, prostě mám celkově kvalitnější život.  




9. Čtěte a učte se
Mějte neustále rozečtenou knihu a nejlépe takovou, která vám něco dá. Klidně si ohýbejte rohy, podtrhávejte nebo do knihy pište. Je to vaše kniha, dělejte si s ní co chcete a načerpejte z ní co nejvíc. Staré použité knihy jsou krásné a když je má člověk v ruce, musí přemýšlet nad tím, kdo knihu četl a co mu předala.

Jak to dělám já:  Pravidelné čtení mi moc nejde, ale stále na tom pracuju. Chci přečíst mnohem víc knih za rok, než ve skutečnosti přečtu. A když už čtu, dělám si poznámky a ohýbám rožky stránek, kde jsem se dočetla něco zajímavého, abych se k tomu pak moha vrátit nebo to někomu přečíst. Moje okolí nechápe, proč knihy takhle ničím, ale já je ráda opotřebovávám a svým způsobem s nimi takhle pracuju. 




10. Cestujte a poznávejte
Cestování vám dává rozhled a nové zkušenosti. Pokud si nemůžete dovolit procestovat svět nebo o to ani nestojíte, jezděte na výlety po naší republice. Navštěvujte různá místa, objevujte zákoutí a o každém místě si zjišťujte informace. I malé výlety po okolí vás obohatí. 




11. Tvořte
Tvoření rukama je skvělý relax a seberealizace. Můžete zkusit něco ušít, nakreslit nebo vyrobit. Každý máme talent na něco jiného a při jeho uplatňování si odpočineme, pěstujeme představivost, kreativitu a odreagujeme se.

Jak to dělám já: Vyrábím přírodní kosmetiku, kterou sama používám a taky ji prodávám. Baví mě vytvářet a zkoušet nové recepty a testovat, jak kosmetika funguje. Ráda nakupuju nové suroviny a čtu si o tom, jaké mají účinky. 




12. Poslouchejte hudbu
Muzikoterapie je hodně stará léčebná metoda a nejstarší zmínky o spojení medicíny a hudby se objevily už ve Starém zákoně. Poslech hudby ovlivňuje mnoho našich telěsných funkcí a působí na naši náladu. Proto když jste smutní, pusťte si vaši oblíbenou hudbu a na nic jiného nemyslete. 

Jak to dělám já: Když je mi smutno, pustím si jazz na gramofonu. Nic jiného mi nedokáže takhle zlepšit náladu. Gramofon sám o sobě je pro mě terapeutický nástroj a jazz jako takový mi navozuje extrémně příjemné pocity. Dokáže mě až dojmout.




14. Nestěžujte si
Nikdy nemůžete být spokojení, pokud si budete neustále stěžovat na to, jaký máte hrozný život, hroznou práci, hrozné přátele, bydlení, okolí... Něco se vám nelíbí? Udělejte s tím něco. Zvedněte prdel a pracujte na tom abyste byli tam, kde chcete. Stěžování fakt nepomáhá a jenom se z vás stává negativní člověk, se kterým se nikdo nechce stýkat. 

Jak to dělám já: Snažím se si nestěžovat a i když má daná věc i negativní stránku, raději mluvím jen o té pozitivní. Pokud si na něco často a výrazně stěžuju, zpravidla se jedná o něco, na čem už pracuju, abych dosáhla změny. 




15. Odpouštějte
Pokud se vám stala křivda nebo jste zažili cokoli, co vám ublížilo, vždycky musíte zkusit odpustit. Nikdy se neposunete dál, pokud budete probírat minulost. Hlavu vzhůru, buďte dospělí a spolehněte se na karmu. Funguje to. 

Jak to dělám já: Jsem člověk, který dává lidem nekonečné šance (pokud za to stojí). To je asi špatně, ale jiná už nebudu. Když mi někdo ublíží, hodně se urazím a nikdy na to nezapomenu. Ale odpustit dokážu. Kdybych nedokázala, nikdy bych nebyla spokojená sama se sebou. 




Je toho tolik, co můžete udělat pro to, aby vám bylo hezky, i když nemáte všechno, co byste si přáli. Tvrdá práce na svých snech, aktivní životní styl, péče o sebe a zájem o své blízké je podle mě klíčem k úspěchu. Nikdy ale nezapomeňte na to nejdůležitější. Buďte vděční a pokorní, protože to je v dnešním světě nejvíc. 

8 komentářů:

  1. Pěkně sepsáno. Jen bod 2 a 4 mám úplněk opačně (krom toho těšení se). Kdybych měla vše přesně nalajnované a dělala věci vždy ve stejném pořadí, připadala bych si hrozne svázaná a na hranici OCD :-) zvláštní, jak to má každý v životě hezky jinak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu. Mít všechno nalajnované je určitě na škodu, ale jak píšu pod komentářem níže, jde spíš o ten ranní start, který mně vyhovuje, když je stereotypní. Kéž by se to dařilo častěji :)

      Vymazat
  2. Je to pekne napsane. Ale souhlasim s komentarem na hore - 2, 4 a 14 mam uplne jinak. Organizace je skvela vec, ale nejdulezitejsi je flexibilita, jen tak te spoustu veci neporazi. To je i 4 bod, kdybych mela jet kazdy den podle stejneho scenaria tak se sama sebe ochudim, o spoustu veci a budu vykolejena, kdyz to "nebude dle radu". Ja bych doporucila vic spontannosti. Ani si nikde nikam moje pocity nezapisuji, kdyz mam v sobe hodne emoci, tak to vymaluji nebo vybeham. Bod 14 - kdyz mi dana vec nevyhovuje, tak si ji snazim zmenit - nac otravovat moje okoli. V tomhle doporucuji meditaci - udelat si sama v sobe jasno.
    Ty Body jsou sepsane hezky - ale spokojenost je stav mysli, ochotou zit sama se sebou a prijmout podminky, ktere te obklopuji a prilis proti nim nebojovat. A ponechavat si spontanost a flexibilitu. Ja bych ti doporucila jit vice mlade lidi. Stari lide maji sice zkusenosti, ale zijou stereotypne, a to ti muze skodit. Jinak bys asi nesepsala tento zvlastni clanek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou to body, které pomáhají mně samotné v situacích, kdy mám pocit, že nemám elán, energii nebo jak to nazvat. Samozřejmě bych nikdy nemohla mít každý den stejně nalajnovaný a dělat pořád dokola to stejné, to jsem tam ani nepsala. Ale pokud je moje ráno stereotypní, tak všechno hezky stihnu a mám od rána řád a nejsem pak celý den "rozlítaná" a nervózní. Je spousta dnů, kdy se to nepovede a to je přirozené a normální. Tohle jsou jenom body, které mně pomáhají, když jsou třeba trochu pracovně náročnější dny apod. Spontánnosti mám v životě až až a bez flexibility bych nemohla dělat ani práci, kterou dělám, takže je občas potřeba si dát v osobním životě trochu stereotypů, aby se to vyvážilo :)
      Jinak s mladými lidmi trávím mnohem víc času, než bych chtěla a málokdy se mi stane, že by mi někdo z nich něco předal nebo mě něčím inspiroval. Proto je pro mě super, když potkám někoho staršího, kdo prožil zajímavý život. Je mi to i bližší, s tím nic nenadělám :)
      A moc děkuji za upřímný komentář, vážím si ho.

      Vymazat
  3. Každého dělá v životě šťastným a vyrovnaným něco jiného, univerzální návod neexistuje. Taky třeba s mateřstvím se hodně věcí změní, obzvlášť s tím plánováním :-)

    OdpovědětVymazat
  4. tyhle věci má každý podle mně jinak..univerzálně určitě platí pravidlo 14. Ale samo o sobě nepomůže.Štěstí není výčet věcí, které (ne)děláme, štěstí je stav mysli. Např. budu-li zamilovaná, budu šťastná i v krytu při bombardování za druhé světové. Pokud jsem spokojená(sama se sebou), tak mi nevadí, že se v životě nedostanu k moři, bydlím v nájmu a nemám vše, co bych si přála. Pokud sama se sebou spokojená nejsem, tak se trooošičku obávám, že k tomu nepomůže ani sto relaxačních hudeb, pět pejsků, každý rok dovolená u moře. Protože tyhle věci jsou chvilkové, udělají radost na chvíli (nebo vyvolají nepříjemnou nostalgii v horším případě "tak to je ten život, na který já nemám") a ano, pravda je, že když si budeme plnit život těmihle krásnými věcmi, dalšími a pořád dalšími, že to tak nějak vyplníme...ale daleko efektivnější je změnit způsob myšlení. Stejný svět nám připadá jiný když jsme zamilovaní a ten samý svět je najednou příšerný, když jsme po rozchodu. Tady se mění podle toho jak ho vidíme my. Jakýma očima se díváme a na co zaměříme pozornost (a s tím souvisí to dělání činností, ale vlastně nic nového dělat nemusíme...jen je při té "práci" snažší to myšlení odvést od problému). A pokud to tak je, tak to znamená, že když změníme způsob myšlení a dáme pozornost jiným věcem, změní se i svět kolem nás. Takže za mě bod 14 je jeden z "univerzálních pravd" :) A ještě člověk ušetří za dovolené u moře:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je hodně trefně napsáno.. úplně souhlasím.

      Vymazat