úterý 11. dubna 2017

Můj paleo jídelníček

Můj blog se poslední dobou ubírá směrem k minimalismu a zdravému životnímu stylu. Články o módě do budoucna plánuji jen výjimečně a chtěla bych, aby si zde přišli na své hlavně čtenáři, kteří na sobě rádi pracují. A tím myslím hlavně zevnitř, pomocí pozitivního myšlení, dobrých vztahů s okolím, vnitřní vyrovnanosti, zodpovědnosti k okolnímu světu a nakonec i pomocí kvalitního jídla. Nechci, aby se můj blog točil kolem materiálních věcí a chtěla bych, aby byl odrazem mého lepšího já, na kterém se snažím pracovat den co den. Chtěla bych vám předávat inspiraci jak se mít hezky, vystačit si s málem, být spokojený sám se sebou a zároveň dávat tělu to nejlepší. 

Dnešním článkem doufám potěším ty z vás, kteří vyznáváte paleo životní styl jako já a potřebujete inspiraci co se týká přípravy jídel a nebo jen chcete srovnání a jste zvědaví, jak se stravuje někdo jiný. Pokud paleo vůbec neznáte a chcete s ním začít, doporučuji blog Grasa.cz, kde se dozvíte vše potřebné a určitě si pusťte i rozhovory pod názvem Paleotalk. A pokud vás zajímá, proč jsem paleo já a jaký byl můj první rok, všechny články najdete pod štítkem "paleo" tady na blogu. 

Možnosti paleo stravování, o kterých dnes budu psát, jsou takový první díl, který bude mít určitě pokračování, protože můj jídelníček se stále mění a hlavně rozvíjí, protože objevuji nové potraviny a stále si ukládám spoustu receptů, které postupně zkouším. Upozorňuji ale, že nejsem striktně paleo (jím mléčné výrobky a občas i rýži a kukuřici), což se můžete dočíst v obou předchozích článcích věnovaných tomuto tématu.


Snídaně
...je základ dne. Stará moudrá rada, která je pravdivá. U mě to platí. Když se ráno nenasnídám, mám zkažený celý den, jsem rozhozená psychicky i fyzicky. Proto se vždycky překonám, i když ráno vůbec nemám hlad. Nejvíc mi na to pomáhá svižná procházka se psem. Každé ráno hned po probuzení taky vypiju sklenici vody s citrónem, což je skvělé na odkyselení organismu. Tyhle dvě věci mě většinou nakopnou a pak mám na snídani větší chuť. 

Co nejčastěji snídám
- míchaná vajíčka s fetou a olivovým olejem, k tomu trochu pečené zeleniny, avokádo, rajčata
- lívance z banánů a vajec s bílým jogurtem, ovocem a rýžovým sirupem
- různé buchty z mandlové mouky, které upeču den dopředu
- zeleninový salát s guacamole a vajíčkem 

O víkendu mívám snídaně větší a většinou přidávám i nějaké ovoce. K pití si dávám skleničku 100% džusu a horký bílý čaj.


Dopolední svačina
Dopoledne mívám někdy hlad, záleží na tom, jaká byla snídaně. Většinou si ale dávám jen ovoce a ořechy nebo ořechová másla. Když mám hlad větší, sáhnu po něčem, co mám dopředu nachystané.

Co nejčastěji svačím
- v létě domácí nanuky z ovoce (mléčné, jogurtové nebo z ovocných šťáv)
- domácí proteinové tyčinky ze sušených datlí a ořechů
- různé druhy ovoce
- ořechy a ořechová másla

Pokud se kvalitně nasnídám, nepotřebuju svačinu vůbec a nemám hlad až do oběda. Přes den piju čistou neperlivou vodu.


Oběd
Obědy si vždycky připravuju doma a nosím do práce. Nevařím každý den, jídla dělám větší množství a oběd mívám na 2 dny. 

Co nejčastěji obědvám
- chilli con carne nebo podobné dušené masové pokrmy
- pečené nebo grilované maso (vepřová kýta, plec, bůček, panenka, kuřecí prsa, stehna, kachní prsa, králík) s přílohou (brambory vařené, pečené, šťouchané, pečené batáty, pečená kořenová zelenina) a s čerstvou zeleninou
- mleté maso v podobě burgerů nebo sekané s bramborovou kaší 
- zapečené brambory s domácí klobásou a smetanou nebo podobné zapečené pokrmy (můžou být i kukuřičné těstoviny)

Obědy se hodně mění podle aktuální chuti, ale další jídla si nechám na příště. K obědu nepiju nic speciálního, opět čistou vodu. 


Odpolední svačina
Jsou dny, kdy svačinu vůbec nemám, ale to zase záleží na množství a druhu jídla k obědu. Každý den ale piju kávu a ta se hlavně o víkendech neobejde bez sladkých zákusů, ale samozřejmě bez cukru.

Co nejčastěji svačím
- čokoládová buchta, kde je hlavní ingrediencí mandlová mouka a vejce
- mascarpone s ovocem a opraženými oříšky
- panna cotta (vanilková nebo čokoládová) se šlehačkou a ovocem
- cheesecake s ovocem



Večeře 
Ty bývají často hodně podobné, většinou se jedná o talíř plný mých oblíbených věcí. V zimě dělám nejčastěji husté polévky a v létě zeleninové saláty. Velikost porcí je stejná jako oběd.

Co nejčastěji večeřím
- zeleninové saláty (zelené listy, rajčata, papriky, mrkev) se sýrem (feta nebo parmazán) a jako bílkovinu si na salát dávám maso, slaninu nebo vejce
- občas mám chuť na něco zajímavějšího a upeču pizzu (korpus je třeba z polenty, cizrny, brokolice nebo květáku)
- polévky (dýňový krém, zelňačka, ostré polévky z pečené zeleniny...) nejčastěji se slaninou a parmazánem
- talíř všeho možného, na co mám chuť, většinou je tam čerstvá nebo pečená zelenina, tuňák, vajíčko, avokádo a sýr

Po večeři už hlad nemívám a piju jen bylinkový čaj, ale to jenom v ideálním případě, když nejdeme na pivo, kterým to všechno zkazím. Ale z toho si příklad neberte! :)

 * * * 

A to je pro dnešek úplně všechno. Pokud vás nějaké jídlo zaujalo, dejte mi vědět a budu moc ráda, pokud mi napíšete i vaše tipy na zajímavá jídla. Ráda je vyzkouším a objeví se v dalším díle. Mějte se krásně! 

11 komentářů:

  1. Opět fajn článek a krásné fotky! Asi si udělám do zásoby nanuky :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Banán s oříšky, maliny (nebo jiné lesní ovoce) se smetanou. Asi zkusím něco s mascarpone a láká mě bazalka. Měla jsem nedávno kopečkovou bazalkovou s jahodami a byla boží!

    Julie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bazalka mě taky láká, spolu se skladkou chutí je to skvělá kombinace :)

      Vymazat
  3. Skvělý článek, musím říct, že mě to velmi zaujalo a určitě si o paleo přečtu ještě něco víc :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Hlavně všeho s mírou a zjistit si co nejvíce informací :)

      Vymazat
  4. Opet pekny clanek. Ja nejsem priznivcem zadneho "stravovaciho stylu" ani palea, tedy krome zdraveho. Jinak me zaujaly ty tve rana, snidane a celkove jidelnicek obecne. Ja je resim uplne nejjednoduse-musli s jogurtem, ovocem a velkym dzbanem kafe a to asi 5-7 dni v tydnu, pokud s partnerem nejdu na snidani do restaurace nebo nejim zitny chleba. Potom u me nasleduje obed, to si vetsinou pripravuji doma po praci - pokud nejim mimo domov - a musim to mit behem ca 20-30 minut. Ale zadne hotovky. Taky to mam vetsinou predpripraveny na 2 dny dopredu. Ale nejake svaciny, to u me neprochazi - mozna ovoce a horka cokolady na vareni, kterou si delam a sypu orisky, ovocem ci medem, kdyz mam chut na sladky.Veceri taky prilis nemusim. U mne je nejdulezitejsi poledne a obed. Ale nektere tvoje recepty urcite vyzkousim, vypadaji velmi lahodne a lehce. S tim minimalismem chapu, ale na druhou stranu, pokud to lidi sleduji - mely by nakupovat hodne kvalitni veci, aby v domacnosti i ve skrini zustaly delsi dobu - minimalne 3-5 let.

    OdpovědětVymazat
  5. Nedala bys prosím příspěvek s recepty na pár dezertů bez mouky? Případně tipy na nějaké osvědčené konkrétní suroviny, co bys doporučila (ořechové mouky, ghí, ochucovadla - to mě jen tak napadá :-) Díky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobrej nápad, můžu to sepsat. Mouku nejčastěji používám mandlovou, ale nekupuju ji, rozemelu si sama mandle na jemno, klidně i neloupané. A pak rýžovou mouku. Máslo používám klasický, ghí ne. A z ochucovadel nejvíc rýžový sirup a med, ale ten musí být fakt kvalitní. A super je i datlový sirup, ale na mě už je moc sladkej.

      Vymazat
  6. Já používám kokosovou mouku a mletá slunečnicová semínka. Ta mandlová mouka mi přijde drahá, a nevím, o kolik je nutričně lepší, než jiné ořechy/semínka..

    OdpovědětVymazat
  7. Super článek! S tou snídaní to mám úplně stejně! :D Nechápu lidi co nesnídají! :D Já k snídani musím mít něco sladkého, protože když si dám například vajíčka, tak potom mám chuť na sladké a moje snídaně je najednou dvojnásobná! :D Všechny recepty jsou super! I když nejsem paleo, tak to někdy vyzkouším! Zní to zajímavě! <3
    Super článek a skvělý fotky ! :) <3
    S láskou
    ♥JORIES♥

    http://basic-whitegirl.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat