sobota 21. prosince 2013

Moje první housky

Vždycky jsem na Vánoce snídala vánočku s máslem a medem. Letos ale budeme s přítelem poprvé na Štedrý den sami, tak jsem chtěla vymyslet něco speciálnějšího. Vánočku by stejně nejedl a než kupovat obyčejné pečivo, které jíme celý rok, rozhodla jsem se, že upeču tyhle housky.


Recept je strašně jednoduchý. Něco takového jsem dělala poprvé a povedly se, takže se nemusíte ničeho bát a klidně je vyzkoušejte.

Potřeby:
500g hladké mouky
20g čerstvého droždí
lžička cukru
200 ml mléka + 2 lžíce navíc
3 vrchovaté lžíce bílého jogurtu
3 lžíce másla
1 lžička soli
1 bílek
hrubá sůl, kmín, slunečnicová semínka a oregano na pospání

Hladkou mouku dáme do velké mísy a vytvoříme důlek, do kterého rozdrobíme droždí, které posypeme cukrem. Mléko ohřejeme a trošku ho použijeme k zalití droždí. Jakmile je důlek s droždím zalitý, ze všech stran ho zahrneme moukou a necháme chvíli vzejít. Mezi tím ve zbytku ohřátého mléka rozpustíme máslo a osolíme ho. Mléko přilijeme do mísy, přidáme bílý jogurt (já jsem použila smetanový) a těsto zpracujeme. Poté lehce zaprášíme hladkou moukou, zakryjeme utěrkou a na teplém místě necháme hodinu kynout. Když je těsto nakynuté (mělo by zdvojnásobit objem), vyndáme do na pomoučený vál a rozdělíme na 8 dílů. Každý díl rozdělíme ještě na 3 malé díly, ze kterých uděláme válečky a ty pak zapleteme jako copánek. Vyskládáme na plech a necháme ještě 15 minut zakryté odpočívat a kynout. Nakonec potřeme bílkem rozšlehaným se dvěmi lžícemi mléka a posypeme solí, kmínem, mákem, semínky... Prostě co se vám líbí. Pečeme 25 minut na 180 stupňů.


Recept jsem si půjčila od Dity P. a jak jsem si všimla, většina lidí ji nemůže ani vidět, natož poslouchat. Já ji mám ale strašně ráda už spoustu let a moc mě potěšilo, když jsem se dozvěděla, že má svůj pořad. Viděla jsem všechny díly a udělala podle ní už několik receptů a určitě budu pokračovat. Na tyto housky se můžete podívat zde.

Naše snídaně je díky Ditě jasná. Co budete na Štědrý den snídat vy? :)

2 komentáře:

  1. Ahoj Leničko, už jsem je také vyzkoušela udělat a jsou skvělé. Moc děkuji za typ :)

    OdpovědětVymazat
  2. To jsem moc ráda :) jsou úžasný, všichni je chválí :)

    OdpovědětVymazat