čtvrtek 14. února 2013

It's not a diet, it's not a phase, it's a permanent lifestyle change!

Taky milujete ten pocit hned po tom, co se zřídíte při sportu? Já teda rozhodně ano. V zimě se sice o sportu tak úplně mluvit nedá, ale mně osobně bohatě stačí posilovna. Před hodinkou jsem se z ní vrátila a mám náladu napsat vám něco o tom, co pro sebe dělám. Třeba vás to inspiruje :)

Poslední dobou mám pocit, že se to kolem mě jenom hemží novými nadšenci do pohybu. Někteří moji kamarádi i kamarádky, do kterých bych to nikdy neřekla, na sobě začínají tvrdě pracovat, posilovny se mně zdají čím dál plnější a venku je to samý běžec (i teď v zimě). A hlavně: všichni začali cvičit podle Jillian Michaels! A je to fajn. Mám ráda,  když na sobě člověk pracuje, pečuje o svoje tělo a to nejenom zvenku. Co si budeme povídat, samotný pohyb není všechno a vnitřní péče je ta nejdůležitější. Každý máme svůj zavedený systém a způsob toho, jak se o sebe staráme, je u každého jiný. Všechno je individuální, neexistuje jeden návod pro všechny a proto berte tento článek pouze jako inspiraci. Já vám napíšu několik bodů, které vidím jako nejdůležitější právě pro sebe.

* * *

Jídlo
Moje vášeň. Nejím proto, abych žila, ale žiju proto, abych jedla. S každým soustem dobrého jídla se cítím uspokojenější a někdy bych to dokonce přirovnala k sexu (často se nedokážu rozhodnout, co je vlastně lepší). A naopak - když mi v restauraci donesou jídlo, které není zrovna povedené, dokáže mě to dost naštvat. Teď si asi říkáte, jak se s takovým přístupem k jídlu udržuje postava. Dělá se to jednodušeji tomu, kdo miluje zdravé jídlo, umí si vybrat to správné a když má chuť na svíčkovou a ví, že si ji nemůže dovolit, dá si něco jiného, ale užije si to stejně. A nebo si ji dá, ale na oplátku si pak zasportuje víc, než obvykle. Já vím, zní to jednoduše, ale hůř se to dělá.

Takže k mojí stravě: 
  • Mnohem víc, než o postavu mi jde o zdraví. Čtu si složení potravin, sleduju pořady na toto téma, nekupuju polotovary, vařím jednoduše a všechno si raději vyrobím sama, než abych použila hotovou věc, která obsahuje položky, ze kterých je mi na zvracení jenom si je přečtu. Ne, nejsem až takový fanatik, jak by se mohlo zdát. Vím, že hodně věcí nepohlídám, protože nikdo neví, co v nich je ve skutečnosti a občas se pořádně napráskám něčím fakt hnusným. A taky často chodím do restaurací, kde už vůbec nemůžu vědět, z čeho se vařilo.
  • Jím pravidelně a snažím se, abych neměla nikdy hlad, protože mi ten pocit není příjemný. Taky dbám na to, abych měla jednou denně teplé jídlo a jím ovoce i zeleninu v různých úpravách. Často dělám třeba zeleninové saláty (na toto téma ale bude jeden speciální příspěvek).
  • Neustále zkouším nové recepty nebo potraviny, které ještě neznám. Před tím, než jdu nakoupit si vyhledávám recepty, které se mi líbí a které budu následující dny vařit a podle toho nakoupím.
  • Snažím se jíst hodně rozmanitě, nezapomínat na některé důležité věci jako třeba luštěniny nebo ryby.
  • Jím málo tučných jídel a sama je ani nepřipravuju, používám většinou olivový olej a skoro nesmažím (spíš opékám). 
  • Co nejmíň sladím a když, tak třtinovým cukrem. Sladkosti skoro nekupuju. Máme doma jenom hořkou čokoládu, kterou si ale dávám bez výčitek. 
  • Piju tak akorát, což jsou k mojí váze maximálně 2l, pokud nesportuju a nepotím se. Nejvíc piju vodu z kohoutku, občas do ní kapnu citron. V zimě piju spoustu čajů. Hlavně zelený, rooibos a nebo z bylin z naší zahrady/lesa. V létě piju vodu s mátou, citronem a někdy i s trochou třtinového cukru. 
Zajímavé odkazy:
A dost - Věnuje se testováním všeho možného, i potravin a dozvíte se mnohdy nečekané věci. Kompletní výsledky testů jsou vždy v časopise dTest, tady je jenom výtah.
Peklo na talíři - Věnuje se jenom potravinám a snaží se nám ukázat, co je v nich obsaženo. Někdy se jim to ale moc nepovede a je to spíš o ovlivňování než o informacích.
Chemie v jídle - Tady je rozebrané snad všechno, na co si vzpomenete, včetně rozsáhlého seznamu potravin a jeho složení.
Seznam éček - Pohodlně si najdete éčko, které vás zajímá a hned víte, jestli je nebezpečné a proč ho vlastně jíte. 
Kolik toho vypít - Zajímavý a poučný článek o tom, kolik a kdy bychom měli pít. Má několik pokračování, tak se podívejte. A vůbec - celé stránky stojí za prozkoumání.

Na závěr ke kapitole o jídle chci říct, že tohle je ideální stav. Zrovna teď ho sice už delší dobu dodržuju, ale jsou období, kdy je mi to dost jedno. Tradičně to začne tak měsíc před Vánocemi a trvá do konce roku. Ale i to je fajn, protože mám ráda začínat od znovu, tak se každý rok těším, až od ledna budu zase hodná. 

* * *

Pohyb
Nejsem moc sportovně založená, naši se sice trochu snažili, ale řekla bych, že se jim to nepovedlo. Pohyb vlastně docela nesnáším, protože se většinou nudím. Dělala jsem nějakou dobu fitness jógu, ale ta mě začala nudit neuvěřitelně, až jsem k ní měla odpor a hlavně jsem se u toho moc nezapotila, takže se ani endorfiny nedostavily :) Taky občas jezdím na kole, ale radost z toho mám, až je po všem. Neuvěřitelně se u toho totiž vztekám, protože nemám žádnou fyzičku. A taky jsem zkoušela běhat. Po pár metrech (nekecám, opravdu jsem běžela asi 5 minut) mě začalo píchat v boku, nemohla jsem dýchat a bolely mě kolena, kyčle, kotníky a prostě všechno, co v nohách je. Vrátila jsem se do auta a už nikdy znovu nešla. Jediné, v čem jsem se našla, je posilovna, cvičení doma a plavání.
Do posilovny chodím 1x týdně a užívám si to. Cvičím tam vlastně takový můj osobní kruhový tréning. Začnu 10 minutovou jízdou na kole na rozehřátí, při které už jsem natěšená na všechny ty stroje, plánuju si, jak půjdou po sobě a pozoruju ostatní, jak cvičí. Pak následují cviky na zádové svaly, břišní svaly, zadek a nohy a nakonec triceps. Dohromady to trvá hodinu a po cvičení sice moc nemůžu chodit, ale cítím se strašně šťastně a jako bych dokázala kdoví co. A nejlepší je, když si uvědomíte, že už vám nestačí to, co doposud a můžete si přidat!
Doma cvičím co nejčastěji, ideálně každý den na břicho a obden i na záda a ruce. Rozdělám na zem tlustou deku, vyženu z ní psa, který ji zaměnil za svůj pelech a jdu na to. Většinou si k tomu pouštím nějaké video, podle kterého cvičím, protože mě to víc motivuje a nutí se neflákat. Používám k tomu činky a overball. Uvažuju, že si pořídím i bosu podložku. Celé moje domácí cvičení trvá chviličku. Většinou 15 minut, výjimečně 30, ale když se mi hodně nechce, dám si alespoň pětiminutovku, abych měla splněno.
Snažím se každý den taky vyběhnout schody u nás v domě (7 pater). Je to jedno z mých novoročních předsevzetí a zatím se mi daří ho plnit. Dělám to hlavně kvůli fyzičce, na kterou to, zdá se, docela platí. A jako závaží používám psa, kterého zrovna vedu z venčení a je moc malý na to, aby chodil do tolika schodů.
Jednou týdně taky chodím na pořádnou procházku, nejlíp do lesa, kde se úžasně odreaguju a rychlá chůze mě nakopne.
V plánu je i plavání 1x měsíčně, ale až se trochu oteplí.

Tohle je samozřejmě taky ideální stav. Nejsme stroje a někdy to prostě nejde a nebo se nechce. No a co.

Zajímavé odkazy:
5 minute Abs Workout - Moje oblíbené video na posílení břišních svalů. Ale slečna je trochu šílená (to jsou tyhle tvůrkyně cvičících videí dost často).
5 minute Ab Ripper Workout - Další super video na břišní svaly a paní je docela normální.
Pokud chcete další vide na břišní svaly, jednoduše zadeje na Youtube "abs".
Jillian Michaels 30 Day Shred, Level 1 - Podle tohoto necvičím, ale určitě se to bude hodit těm, které chtějí zhubnout. Poslední dobou je tohle cvičení obrovský trend a dokonce údajně opravdu pomáhá.

* * * 

Vůle a motivace
Tak to je nejhorší. K tomu, abych opravdu cvičila a dobře jedla, potřebuju pravidelnost. Zavést si, že to tak prostě je a bude, neuhnout, nevzdat to a přijmout to jako fakt. A k tomu, abych to opravdu pravidelně dělala taky potřebuju velikou dávku motivace. Pokud znáte Pinterest, tak určitě víte, že se na něm dají založit alba, do kterých si vkládáte jakékoli fotky chcete. Já tam mám alb několik a jedno z nich se jmenuje "reasons for workout", tedy důvody ke cvičení. Když se mi nechce do posilovny, album si prohlídnu a už tam letím. 





Pokud na vás taková motivace taky funguje, můžete sledovat některé tumblry založené za tímto účelem. Můj nejoblíbenější je INSPIRATION FOR YOUR WORKOUT, při jehož projíždění dostanete chuť dát se okamžitě do pohybu a pak sníst něco lehkého. Mám ráda i PRETTY AND FIT nebo TURNINGHEADS. A věta "It's not a diet, it's not a phase, it's a permanent lifestyle change" z DEDICATION přesně vystihuje, jak to všechno je :) 

Komu nestačí tahle motivace, ale chce slyšet důvody, pár jich tady mám. Zvlášť ten poslední mluví za vše.



* * * 

Možná tohle všechno zní divně od někoho, kdo váží už od základky stejně a může sníst cokoli. Ale věřte, že v pětadvaceti už se tělo mění a hlavně geneticky daná štíhlost neznamená, že se o sebe člověk nemá starat, protože štíhlost zadarmo není navždycky. Já věřím tomu, že je spousta těch, kteří byli dřív štíhlí, tak si to užili, ale pak už to nezastavili. 
No zkrátka doufám, že ať už na tom jste jakkoli, probudila jsem se vás touhu cvičit a dávat tělu to, co doopravdy chce a ne to, co si myslíte, že zrovna v tu chvíli chcete vy.
Já v tom rozhodně budu pokračovat a dokonce mám v plánu koupit si nový a lepší "cvičební úbor" :) , takže přikládám takovou malou koláž - můj cvičební wishlist. Můžete to zkusit taky třeba na Polyvore.com a vložit do komentářů!


Mějte se krásně <3


2 komentáře:

  1. Ach, článek přesně pro mě :). Vím, že jsme se o tom spolu bavily zrovna nedávno, ale pohyb miluju, hlavně tedy posilovnu, to už je taková malá (no možná velká :D) závislost :)a na tuhle závislost jsem nejvíc pyšná. Díky tomu jsem se taky naučila pořádně jíst, nešidit svačiny a konečně si nemyslet, že když vynechám oběd zhubnu...
    A co mě nejvíc motivovovalo? At to bude znít sebetvrději, tak to byl pohled na neustále tloustnoucí populaci. A taky samozřejmě fakt, že geneticky mám dáno být spíš oplácaná. A to nechci...
    Sportu zdar :)!!!
    Zdraví Míša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kéž by vás bylo víc, s tímhle přístupem!

      Vymazat